onsdag, maj 20

Surkraft. En urkraft

För några år sedan tänkte jag på att en sur person
kan bli den som sätter stämningen för en hel grupp.
Den sure hägnar in livsutrymmet och grumlar det.
Jag tänkte att sägningen sour power passade för fenomenet,
enbart av sin sinnesstämning får en person makt att styra flera.
Men jag har inte använt det,
troligen för att ordet sour väl inte motsvarar den svenska humörbeskrivningen.
Snarare nåt som är syrligt, som en whiskey sour.
Nåt svenskt uttryck för samma sak trodde jag inte fanns,
särskilt inte ett som är en omskrivning av ett annat,
som sour power är till flower power.
Men nyligen kom jag på
att jag bara hade behövt översätta orden rakt av.
Sur och kraft.
Surkraft.
En urkraft som man kan lite för stor betydelse.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Surkräm, kan det vara gammal rabarberkräm? Eller gäller det bara på produkter som kan bli sura? Fast "fan va sur kräm" det är ju en dålig kräm helt enkelt...

Peder Edvinsson sa...

Exakt.
Surkräm: Ja, eller citronkräm.
Produkter som blir sura: Gammal mjölk typ.
Sur kräm: En riktigt usel kräm, där syrligheten på ingredienserna förvisso inte spelar nån roll.