torsdag, februari 4

En lax







Uttryck som överlever
och som man knappt vet var de kommer från
är härliga.
Svära som en borstbindare.
Gå av stapeln.
En pris snus.
Martin Mutumba tatuerade in 2LAX9 på bröstet
redan innan AIK vunnit allsvenskan i fjol.
I poker fattar jag att en lax alltid är en tusing.
På tunnelbanan från Akalla snackade kidsen om att det kostade minst fyra lax att åka till Romme för att åka skidor.
Den laxrosa tusenlappen med Karl XIV Johan på framsidan
tillverkades fram till 1988, från 1998
var den ogiltig.
Men ändå, alltså.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Korvöre

Peder Edvinsson sa...

Korvöre, har för mig att det kommer från kopparöre. Ettöringarna förr var gjorda i koppar, och så var de ju den minsta valören.

Anonym sa...

spottstyver

Peder Edvinsson sa...

Just, pengar verkar sköna namn. Styver är nåt tyskt för ett litet mynt har jag för mig. Men det är inget jag har hört på blå linjen mot Akalla.

Markus H sa...

Minns att du googlade "korvöre" back in the days (och då bör man betänka att google inte ens fanns då.)

Markus H sa...

En lustig detalj med borstbindare är att de röker väldigt mycket också. Ja, eller RÖKTE ...