onsdag, september 23

Dubbelt så mycket mjöl

















De här surdegarna i kylen,
tror inte att de är så pigga.
Måste dra i gång dem på nytt
för en hel sommar utan pyssel klarar de inte.

Baka vill jag ändå
och det allra minst komplicerade sättet är det här.

Fyra deciliter vatten och ungefär så mycket jäst
som skulle rymmas i en tesked, lös upp jästen.
Åtta deciliter vetemjöl
och drygt en tesked flingsalt rörs ner i vätskan.
En ganska fast smet snarare än en deg blir det.
Ställ in i kylen med plast över.

Tolv, tretton, fjorton timmar senare är det bubbligt och trådigt.
Ugnen på högsta, 275 grader kanske,
med plåten i.
Häll ut degen på mjölat bord.
Joxa inte med den, vik till ciabattor eller gör baguetter.
Tryck inte ut luften.
Bröd med bubblor är gott.

I en halvtimme vilar de på bakplåtspapper.
In med dem på den heta plåten,
häll en deciliter vatten på en plåt i botten av ugnen,
det förångas och hjälper bröden att växa.
Öppna luckan efter tio minuter,
nu går det att rycka ut bakplåtspapperet om man vill,
vädringen gör att skorpan börjar hårdna.
Vädra fler gånger då och då,
skorpan blir härligt knaprig på det viset.

Vänd bröden mot slutet
så att de gräddas ordentligt även på undersidan.
Har du en baksten behövs inte det.

Vetemjöl ger jäsigaste degen.
Dinkel funkar riktigt bra också.
Frön och nötter kan läggas i degen eller på bröden,
rågmjöl i stället för några deciliter vetemjöl blir också fint.

Dubbelt så mycket mjöl som vatten,
enkel regel.
Godare än så här behöver bröd knappt vara.

2 kommentarer:

fredrik sa...

Jag ska snart. Snart. Ta tag i det där. Igen. Innan min vildjäst kolar vippen helt. men sist jag försökte så blev det norra Europas sämsta levainbröd.
Jag tror bestämt det behövdes mer mjöl. Jag tror också, lite vresigt sådär, att jag behöver en hushållsassistent, men det tror inte det övriga hushållet. Vi får se.

Peder Edvinsson sa...

Jag köpte en begagnad Electrolux Assistent på Tradera, från 80-talet kanske. Helt super.