lördag, maj 9

inte en oupptäckt countrykvinna

Vad heter tjejen som sjunger, frågade jag bartendern.
Det är en kille, men annars var det rätt.
(Vad menade han var rätt? Att jag uppfattade att någon sjöng?
Tack, det var enkelt.)
Jag fick skivfodralet och såg att sångaren hette Pete Molinari.
Tvärtom mot vad jag trodde
så var det en ganska ny manlig artist,
och inte en oupptäckt countrykvinna från 60- eller 70-talet.
Under de minuter jag var inne på tjejspåret
tänkte jag att världen ändå måste ha varit bättre
än vad jag hittills tänkt.
Att en tjej fick lov att göra sån musik för 30, 40 år sedan
utan att behöva vara en knarkande Janis,
att hon inte hade tvingats sjunga nonsens
som Tammy Wynette eller nån.
Men det var alltså en kille,
som verkar älska gammal musik
framförd med analoga instrument som ståbas.
Men då tänkte jag ändå att världen kanske är bättre
än vad jag hittills tänkt,
att det fortfarande finns nya artister
som låter som gamla tjejer.

Inga kommentarer: