måndag, juni 15

Majstångens flint




























Det gick inte att kolla väderutsikterna för Laxviken,
men grannbyn fanns med.
Det är midsommarplaner
och vädret är en poäng.

Regnet ser jag inte ut att komma undan,
inte ens om jag drar till Deshaies på Guadeloupe.
Där kan man pynta kransen med passionsblommor,
ha en kolibri eller flera svävande omkring sig
som om man slagit huvudet i en tecknad film.

En femgradig midsommar i Jämtland
hade inte ens maskrosorna slagit ut.
Hässjeroarna som vi gjorde en stång av
kläddes med musörat björkris.
Halvväxt gräs kapades så långt ner det gick
och användes för att kamma över majstångens flint.
Han som somnade på ängen fick tredubbla duntäcken.
Jag trodde jag slog huvudet i isen,
men det var trots allt sjöbottnen jag hade nått ner till.
Snöstjärnor svävade runt huvudet.

7 kommentarer:

Dyss sa...

Kan jag utläsa av detta att du kommer till Laxviken alltså?

Peder Edvinsson sa...

Tror inte ens att jag själv har dragit nån slutsats av det här än. Det Orno som beskrivs med moln, regn och 19 grader på fredag, i det där väderrapportprogramet jag har, är Ornö utanför Dalarö. Det stället ligger bra till just nu.

Anonym sa...

Okej, men du vet att solen alltid lyser på lyckliga människor Peder. Glöm för all del inte det.

/ dyss

Peder Edvinsson sa...

Aldrig ska jag glömma det.

Anonym sa...

För all del

tj sa...

Du är nog ironisk du. Men jag tänkte i morse att jag skulle skriva precis något sådant som du skrev i min om den här bloggen, fast på allvar, men jag funderade lite för mycket över hur jag skulle formulera det. Så det rann ut i sanden.

Peder Edvinsson sa...

Jag drog i gång det här efter att ha läst Stora Ord. Det är inspiration det.