tisdag, juni 2

Deras gråsparvar

Vi kollade in de fläckiga duvorna vid hotellets infart
som om de var trestjärniga rariteter.
När en gulmagad tätting kom
för att stjäla smulor från bordet intill på restaurangen
slet jag upp kikaren och skådade
som om jag vore i Norra Lunden vid Ottenby.
Hjärtat slog snabbt när en rödbröstad med grov sparvnäbb
var nära att äta ur min hand under en fikarast i regnskogen.
Zenaida
-duva,
sucrier
– som helst äter socker,
rouge-gorge – som inte har en aning om att rödhaken som bor hos oss
är en helt annan typ.
Att det här var deras gråsparvar, talgoxar och vanliga duvor
var mindre viktigt.
Och när jag såg en gråsparv kila omkring
som en rouge-gorge i går
tänkte jag att det inte är helt omöjligt
att det sitter en guadeloupier med bultande hjärta på Bullens Café
och matar fåglar med wienerbröd.

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Anonym sa...

du börjar hitta linjen. kram

Peder Edvinsson sa...

Linjen. Kram